De E-tech conferentie is dé plek waar de state of the art plus hetgeen wat aan de horizon gloort met betrekking tot internet en diensten gepresenteerd en besproken wordt. Zeker nu internet het platform of choice is/wordt voor zowel business applicaties, overheidstoepassingen maar ook voor educatie, nieuws en opinie een belangrijk event omdat hier dus de shape of the future gepresenteerd wordt.
Relatief nieuw
Tim O’Reilly’s E-tech is nog een relatief nieuw evenement (het bestaat pas sinds 2001) maar nu al met een stevige reputatie. E-tech duidt emerging technologies vanuit een social, techno en business perspectief. Onderwerpen van de 2006 versie zijn hiermee in lijn met als rode draad voor 2006: alles “attention economy”, ofwel hoe om te gaan met de discrepantie tussen de (toenemende) hoeveelheid informatie en het vermogen van mensen tot verwerken ervan. Gevolg van de information waterhose: een toenemende behoefte aan meer door minder. Minder als in minder ruis en minder ruwe data en meer als in meer filtering, meer remixing, meer (intelligente) aggregatie, meer gebruik van de wisdom of crowds en meer network effect. Het publiek (zo’n 1200 mensen) is een boeiende mix van productmanagers, hardcore technojunkies, alpha geeks, wetenschappers, kunstenaars, veel publieke sector, DoD (in disguise) en de nodige durfkapitaalverschaffers. De herkomst is ruwweg 80% VS, waarbij de EU-inbreng vooral oosterburen betreft. De conferentie is packed met lezingen en break-out sessies. Conferentiegangers worden desgewenst van ergens 8AM tot 12PM van de straat gehouden. Vanochtend dus de eerste oploop onder het genot van een continental breakfast gevolgd een everything-Flickr dag door hun CTO, Carl Henderson. In een 6-tal presentaties, tutorial style werd de Flickr casus van alle kanten toegelicht, van architectuur via implementatie tot het beheer zowel van een technisch als een productperspectief. (Flickr geldt als de belangrijkste online fotosharing website met 2 miljoen uploaders en 100+ miljoen foto`s, 600 TB data, gekocht door Yahoo! In 2005). Het geheel gaf een scherp overzicht hoe een dergelijk largescale project van voor naar achteren gerund wordt en niet onbelangrijk, de lessons learned lijken goed bruikbaar buiten de specifieke Flickr context. Deze belangrijkste lessons learned zijn (kort samengevat):
- Leverage existing technology en gebruik commodity oplossingen voor alles wat niet specifiek is voor de eigen services.
- Start cheap, premature optimalisations are evil, dit geldt zowel voor de business-kant/ product-functionaliteit als voor de techniek.
- Zodra helder is wat de winning business is (Flickr begon als een multiuser-game bedrijf) c.q. wat de daadwerkelijke gebruikers echt willen, haal asap alle benodigde kennis in de eigen organisatie, gebruik externe resources alleen als extra handen/capaciteit. Werk met kleine teams die het geheel overzien en enable ze met goede tools. Het complete Flickr team bestaat uit 12 personen, inclusief testers/2e lijns support/hrm/product management.
- Beta forever, ergo investeer zwaar in efficiëntie/kwaliteitscontrole/test-automation voor service-deployment, bij Flickr kent men soms 20 releases per dag.
- Schaalbaarheid is het belangrijkste architectuur uitgangspunt. Design de lagen als abstracties, dit maakt het mogelijk functionaliteit eenvoudig op de verschillende lagen te ontsluiten. Flickr gebruikt overigens een 5-layer software architectuur .
Het avonddeel trapte af met de formele opening van de conferentie door Rael Dornfest die een overzicht van de line-up van de 2006 editie presenteerde en verder de gestalt van de conferentie nogmaals aangaf en een en ander samenvatte als “Attenuation is the next aggregation”.
Platforms en ‘the internet of things’
Het centrale thema van de keynote van Tim O’Reilly was dat door internet een platform gecreëerd is dat IA (als in Intelligence Augmentation) mogelijk maakt. Uitgangspunt: de gebruiker creëert de waarde, de diensten (lees google, ebay, del.icio.us, flickr, craigslist,…) zijn slechts enablers hiervoor. De metafoor die dat erg goed beschrijft: Internet apps have people inside. Na een rondje web 2.0 ontwikkelingen, waarover later meer, sloot hij af met een waarschuwing betreffende standaarden en zijn zorg dat als diensten straks onvoldoende integreren nieuwe monopolisten zullen opstaan.
De afsluiting van het avonddeel was een keynote van Bruce Sterling, de SF-schrijver. Bruce gaf een inspirerend toekomstperspectief met de internet of things, een visie die volgens hemzelf at best over een jaar of 30 werkelijkheid zou kunnen worden in de context van ubiqious computing en waarom everyware (nog) niet everywhere is.
—
h@nzz/2006