Sinds gisteren is Joost, de television2.0 onderneming van de heren achter Skype en Kazaa en in december 2006 als beta gelanceerd, voor het publiek beschikbaar. Je hebt formeel nog steeds een invitation nodig, maar omdat de huidige beta gebruikers in principe iedereen mogen uitnodigen is er geen schaarste meer en kan defacto een ieder van Joost gebruik maken. Volgens Yvette Alberdingkthijm van Joost wordt eind mei Joost echt vrijgegeven. Joost is de laatste maanden goed op stoom geraakt en naast veel verbeteringen aan de software bevat het ondertussen ook behoorlijk wat content, nu meer dan 150 kanalen die vrijwel allemaal engelstalig zijn.
Ook heeft Joost deals gesloten met een aantal grote adverteerders zoals Coca-Cola, HP, Intel, Nike, Opel, IBM, Nokia Nseries, Vodafone, Warner Bros, Microsoft, Sony, Taco Bell en de US Army. Belangrijk, omdat de bussinescase van Joost volledig draait om targeted adverteren. Idee erachter is dat advertenties tot waardevolle content worden mits ze voldoende relevant zijn. Hier het persbericht.
Verder heeft Colm Maccarthaigh een presentatie over de techniek achter Joost gegeven. Belangrijkste designuitgangspunten van Joost zijn:
- No Firewalls
- No hardware load-balancers
- High availability
- Lots of bandwidth
- Ethernet only
- Rapidly provisionable
- Business requirements
- Cost-effective
Verder bevat de presentatie veel intel over de opzet van het netwerk, de inrichting van de long-tail clusters, de routing en nog veel meer techniek, kortom een boeiend verhaal.
Last, but not least, heeft Joost van de IANA een eigen TCP/UDP poort (4166) toegewezen gekregen.
—
h@nzz/2007
NB: een overzicht van mijn posts over Joost vind je hier.