Cloudcomputing, het via Internet gebruiken van toepassingen en daar ook opslaan van gegevens, is volwassen dienstverlening geworden. Vrijwel alle applicaties die leerlingen en leerkrachten nodig hebben zijn ruim voorhanden in de cloud. We kunnen het als organisaties zelf echt niet beter dan de grote partijen die deze clouddiensten aanbieden. Alleen al door hun schaalgrootte zijn ze veel beter in staat om deze diensten kosteneffectief op professionele wijze – beschikbaar én veilig – aan te bieden.
Wat betekent dit voor de ICT strategie van onderwijsinstellingen?
Om te beginnen twee adviezen:
- Wees als school zeer terughoudend in wat je als instelling nog zelf inricht of zelfs maar oplegt. Kies geschikte cloudplatforms voor samenwerking en communicatie, bijvoorbeeld Office 365 of Google Apps voor Educatie. Geef leerkrachten en leerlingen de ruimte hun eigen leer- en werkruimte verder in te richten met behulp van clouddiensten. Dit bespaart niet alleen veel kosten maar bevordert ook creativiteit en initiatief binnen de instelling.
- Schuw het moeilijk gesprek niet en biedt weerstand aan ict mensen en leveranciers die om begrijpelijke redenen natuurlijk liever zelf hun ‘winkel’ hebben maar waarbij u de regie uit handen geeft. Vaak wordt daarbij gerefereerd aan grote risico’s in de cloud zowel technisch als juridisch. Er zijn echter voor de veelgebruikte platforms goede afspraken gemaakt over het respecteren van privacywetgeving. En technisch lopen de aanbieders ver voor op lokale/interne partijen.
Volop ict benutten vraagt bewuste keuzes en regie. Steek liever energie in goede afspraken dan in kostbare (en vaak overbodige) eigen voorzieningen.
Ruimte geven binnen duidelijke kaders
Cloudplatforms zijn inmiddels functioneel compleet (alles kan in de cloud), opslag van gegevens is veilig geborgd op een centrale plek en met allerlei apparatuur toegankelijk, ergo u kunt altijd en overal bij de meest actuele gegevens.
Daarnaast is de ICT markt nog altijd zeer dynamisch, gebruik van de cloud houdt de school flexibel omdat snel gewisseld kan worden van cloudplatform indien dat wenselijk is. Er is geen sprake van desinvesteringen in eigen voorzieningen zoals voorheen. Natuurlijk is het van belang een aantal zaken goed af te spreken bij de brede inzet van cloudplatforms.
U kunt daarbij onder andere aan de volgende zaken denken:
- Besteed aandacht aan de borging van de verantwoordelijkheden van de school bij het bieden van de ruimte aan leerlingen en medewerkers door:
- toegang tot gemeenschappelijke cloudplatforms te organiseren met een vertrouwd login account vanuit de instelling;
- te borgen dat in de cloud opgeslagen gegevens en producten (bijvoorbeeld zelf gemaakt leermateriaal) daar ook weer weggehaald kunnen worden bij een eventuele wisseling van leverancier.
- Ruimte geven wil niet zeggen dat u geen kaders meer hanteert, u kunt binnen de instelling of het bestuur afspraken maken over voorkeursplatformen omdat samenwerking en communicatie effectiever is binnen een gezamenlijk gebruikt platform (het zogenaamde netwerkeffect).
- Maak afspraken over het vastleggen van bewijs van resultaten/producten in steeds diversere cloudplatforms. De diverse blogberichten, online video’s en andere resultaten vormen straks een gedistribueerd portfolio voor leerlingen.
Binnen de juiste randvoorwaarden is cloudcomputing een enorme kans voor het onderwijs. Het ‘meer doen met minder’ ligt hier onder handbereik als u terughoudend bent in wat u oplegt en liberaal in wat u toestaat.
Dit artikel is ook gepubliceerd op de Kennisnet Innovatie blog